Няколко дни преди световноизвестният български тенисист Григор Димитров да пристигне в Чикаго, се разбра, че той е главно действащо лице в нова книга-игра. Нашият сънародник Петър Агапов е съавтор на това интерактивно произведение, което дава възможност на читателя да влезе в обувките на професионален тенис състезател и да премери сили за спечелването на легендарния турнир „Уимбълдън“.

– Петър разкажи ни как и защо реши да напишеш тази книга-игра?
– Идеята всъщност не беше моя. Двама от най-успешните писатели на книги-игри в България – Димитър Славейков (по-известен под псевдонима Майкъл Майндкрайм) и Александър Торофиев (Ал Торо), си бяха направили първоаприлска шега, че ще напишат книга озаглавена „Уимбълдън“, в която читателят ще влезе в ролята на Григор Димитров. Дали заради известността на тези автори или поради заряда на темата за Гришо, този пост във фейсбук страницата на knigi-igri.bg, предизвика огромен интерес. Освен това, аз имам личен повод да се радвам, когато една първоаприлска шега се превърне в реалност, но нека конкретната причина остане приятна изненада за тези, които ще прочетат рубриката „Няколко думи от автора“ в началото на книгата.

– Всъщност, какво представлява една книга-игра?
– Това е т.нар. интерактивна литература, в която разгръщането на историята и постигане на успех в края на книгата зависят изцяло от решенията на читателя. Например: един от многото възможни избори в книгата-игра „Уимбълдън“ е решение между тренировъчен лагер (увеличава техническите качества + 3), посещение в родината за сребърната сватба на родителите ти (носи енергия + 3, чаровност + 2 и кодовата дума „българин завинаги“) или екзотична почивка с Мария Шарапова (увеличава оценките за чаровност + 2, енергия + 3 и технически качества + 2). Книгата е пълна с подобни избори и логически загадки свързани с тенис спорта. На последните няколко страници, Гришо участва в турнира „Уимбълдън“ и крайният му успех зависи изцяло от решенията, които читателят е вземал по време на прочита. В едно изречение, всяка книга-игра представлява един пъзел, който е съвкупност от логически задачи и информирани решения.

– От колко време се интересуваш от интерактивната литература?
– Още от юношеските си години. Цяло едно поколение се забавляваше с книгите-игри тогава. Съмнявам се да има момче или момиче, отраснало през 90-те години, което поне не е чувало за тях. Всъщност, този жанр на литературата даде много повече на онези деца, от една чиста любов към книгите. Интерактивната литература не само развива мисленето им, а също така ги учи да предвиждат възможните рискове и последствия от своите решения.

– Би ли препоръчал на нашите читатели други произведения от този жанр?
– Понеже вече съм горд баща на малко момиченце, горещо препоръчвам на всички родители да се сдобият с безплатната книга-игра „Големите приключения на малкото таласъмче“ от Никола Райков. Това интерактивно приключение за най-малките има около 100 различни начина за прочитане, т.е. при всеки прочит, приказката е различна. Най-хубавото е, че тази книга е направена с идеята родители да четат на децата си, като малчуганите трябва да вземат решения какво да прави малкото таласъмче. Книгата не само показва на най-малките това, че техните решения винаги имат последствия, но и предоставя неповторима възможност за сближаване между родители и деца по време на едно невероятно приключение, което те изживяват заедно. „Големите приключения“ може да свалите свободно от http://prikazka-igra.com На днешните юноши бих препоръчал двете книги за „Котарака“ – „Котарака и Черният Нарцис“ и „Котарака и Абаносовият Дракон“ от Ал Торо (Александър Торофиев). Освен това, най-старите фенове, очакваме с огромно нетърпение новата книга на иконата на жанра в България – Майкъл Майндкрайм.

– Какви са плановете ти за в бъдеще, относно интерактивната литература?
– Ще продължавам да анализирам и иновирам интерактивната литература чрез статии в най-големия световен блог по темата LloydOfGamebooks.com и списанието към него. Наскоро бях поканен от издателите на родното Списание „книги-игри“, да работя с тях по няколко проекта. Те публикуват както преводни игри, така и произведения на български автори. Харесва ми качеството и ентусиазма, с които това списание е заредено. Мотото му е „от фенове за фенове“. Също така, вече започнах да пиша следващата си книга-игра. Заглавието ще бъде „Младата надежда на българския футбол“. Историята ще разказва за юноша на Лудогорец, който с помощта на читателя ще изведе Разградските Орли до финал на Лига „Европа“, а защо не и до Купата на Европейските Шампиони?

– От къде могат нашите читатели да се сдобият с книгата-игра „Уимбълдън“?
– Интерактивната книга „Уимбълдън“ е достъпна за безплатно сваляне от интернет, в PDF формат, на следния адрес: http://augmentedrealityadventure.com/bg/grisho

В-к: „България“

Leave a Reply

Your email address will not be published.